Το εγκόλπιο του Εκπαιδευτικού - Δημητρακόπουλος Γιώργος (Αιρετός Π.Υ.Σ.Π.Ε. Πειραιά)

Το εγκόλπιο του Εκπαιδευτικού

Δημητρακόπουλος Γιώργος

Αιρετός

Π.Υ.Σ.Π.Ε. Πειραιά

(εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της Π.Α.Σ.Κ.)

Τηλ. επικοινωνίας 6977–747439

e-mail: dimitrako@sch.gr

Αναθεωρημένη έκδοση,

σύμφωνα με τις διατάξεις του -νέου - Υπαλληλικού Κώδικα

Ένας απαραίτητος σύμβουλος για:

�� Το Νηπιαγωγό

�� Το δάσκαλο Γενικής Αγωγής

�� Το δάσκαλο ΕιδικήςΑγωγής

�� Τον εκπαιδευτικό Ειδικότητας

�� Τον αναπληρωτή και ωρομίσθιο εκπαιδευτικό

(ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: βλ. τελευταία (56η) σελίδα)

Οκτώβριος 2007 2

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ - ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ

Νομικό πλαίσιο

♦ Αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από τα σχολεία εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και αν υπάρχουν άλλες έκτακτες ανάγκες λειτουργίας των σχολείων, οι οποίες δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, προσλαμβάνονται, με αίτησή τους, προσωρινοί αναπληρωτές με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

♦ Προσωρινοί αναπληρωτές προσλαμβάνονται επίσης με μειωμένο ωράριο διδασκαλίας, που αντιστοιχεί στο μισό τουλάχιστον του υποχρεωτικού ωραρίου διδασκαλίας του πρωτοδιόριστου εκπαιδευτικού, όταν οι προβλεπόμενες από το πρόγραμμα ώρες διδασκαλίας και ασκήσεων στο ίδιο ή και σε άλλο σχολείο της ίδιας ή γειτονικής πόλης ή κωμόπολης δε δικαιολογούν το διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού (άρθρο 17 του Ν. 1566/85).

Από την έναρξη του σχολικού έτους 2005-2006 η πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται από ενιαίο πίνακα που συντάσσεται για κάθε έτος και στον οποίο κατατάσσονται, με αίτηση τους, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί κατά σειρά που εξαρτάται από το σύνολο των μορίων ως ακολούθως (άρθρο 6, παρ. 5 του Ν. 3255/04):

• Σε όσους έχουν προϋπηρεσία προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομισθίου εκπαιδευτικού, ένα μόριο για κάθε μήνα της προϋπηρεσίας τους. Η υπηρεσία προσωρινών αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες, που χαρακτηρίζονται κατά τις οικείες διατάξεις ως δυσπρόσιτες, λογίζεται, από το σχολικό έτος 2002-2003 και εφεξής στο διπλάσιο (παρ. 3 άρθρο 9 του Ν. 3391/05).

• Σε όσους έλαβαν τη βαθμολογική βάση κατά τον τελευταίο προ της συντάξεως του ως άνω πίνακα διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., ένα μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα πάνω από τη βαθμολογική βάση.

• Σε όσους έλαβαν τη βαθμολογική βάση κατά τον αντίστοιχο προτελευταίο διαγωνισμό μισό μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα πάνω από τη βαθμολογική βάση.

• Όσοι υπάγονται σε περισσότερες της μιας από τις ανωτέρω περιπτώσεις λαμβάνουν αθροιστικά τα μόρια αυτών.

ΠΡΟΣΟΧΗ:

�� Εκπαιδευτικοί που έχουν προσληφθεί και υπηρετούν σε ιδιωτικό σχολείο με πλήρες ωράριο διδασκαλίας δεν προσλαμβάνονται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους ως προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση (άρθρο 27 του Ν. 3475/06).

�� Προσωρινοί αναπληρωτές που προσλαμβάνονται στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τον πίνακα της παρ. 5 του άρθρου 6 του Ν. 3255/04 διαγράφονται από τους πίνακες αναπληρωτών για το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση του διορισμού, εφόσον δεν αναλαμβάνουν για οποιονδήποτε λόγο υπηρεσία εντός δέκα (10) ημερών από την ανακοίνωση της πρόσληψής τους. Εάν αρνηθούν για δεύτερη φορά διαγράφονται για το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση του διορισμού και για τα δύο επόμενα (άρθρο 9, παρ. 4 του Ν. 3391/05).

�� Δεν εντάσσονται σε πίνακα αναπληρωτών όσοι δεν έχουν αποδεχθεί το διορισμό τους σε θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών (άρθρο 13, παρ. 45, εδ. β' του Ν. 3149/03).

�� Δεν επιτρέπεται, διαρκούντος του σχολικού έτους, ο διορισμός ιδιωτικού εκπαιδευτικού σε άλλο ιδιωτικό σχολείο από αυτό του αρχικού διορισμού του (άρθρο 13, παρ. 4 του Ν. 2986/02).

�� Ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, που απολύονται αποκλειστικά και μόνο για κατάργηση των ιδιωτικών σχολικών μονάδων, τάξεων ή τμημάτων ή με καταγγελία της σύμβασης εργασίας εγγράφονται στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών των παραγράφων 2 και 5 του άρθρου 6 του Ν. 3255/04, εφόσον συμπληρώνουν στην ίδια σχολική μονάδα κατά την ημέρα της απόλυσης συνεχή υπηρεσία τουλάχιστον δύο σχολικών ετών με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό και με σειρά που εξαρτάται από το χρόνο αυτής της υπηρεσίας, χωρίς να προσμετράται για την εγγραφή τους στους πίνακες αυτούς τυχόν προηγούμενη της ιδιωτικής προϋπηρεσία τους στη δημόσια εκπαίδευση με οποιαδήποτε σχέση κι αν παρασχέθηκε. Για κάθε σχολικό έτος υπολογίζεται υπηρεσία δέκα (10) μηνών. Δυνατότητα εγγραφής στους πίνακες αυτούς δεν έχουν οι εκπαιδευτικοί των οποίων η σχέση εργασίας λύεται λόγω παραίτησης. Όσοι εγγράφονται στον πίνακα αναπληρωτών δεν μπορούν να διορισθούν σε θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2 του Ν. 3255/04 πριν συμπληρώσουν υπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου σε δημόσια σχολεία επί δύο τουλάχιστον πλήρη διδακτικά έτη από την εγγραφή τους στον πίνακα (άρθρο 9, παρ. 6 του Ν. 3391/05).

3

Προσλήψεις τριτέκνων αναπληρωτών

Από την έναρξη του σχολικού έτους 2006 - 2007 και εφεξής, κατά την πρόσληψη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών πτυχιούχων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από τον πίνακα, ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) κατά κλάδο και ειδικότητα επί των εκάστοτε προσλαμβανόμενων αναπληρωτών, προσλαμβάνεται από τους εγγεγραμμένους στον πίνακα εκπαιδευτικούς που έχουν τρία τέκνα. Οι υπαγόμενοι στις ρυθμίσεις της παρούσας περίπτωσης, για το διορισμό των οποίων απαιτείται πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της ΣΕΛΕΤΕ κατά τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 8 του Ν. 1566/85, προσλαμβάνονται εφόσον κατέχουν το πτυχίο αυτό ή πτυχίο ισοδύναμο προς αυτό.

Η πρόσληψη γίνεται με βάση τη σειρά εγγραφής στον ανωτέρω πίνακα και εφόσον έχουν υποβάλει αίτηση για πρόσληψη στις περιοχές που πραγματοποιούνται οι προσλήψεις. Αν οι εγγεγραμμένοι στον ανωτέρω πίνακα δεν επαρκούν, τότε για τη συμπλήρωση του ποσοστού προσλαμβάνονται υποψήφιοι χωρίς προϋπηρεσία από συμπληρωματικό πίνακα στον οποίο κατατάσσονται οι αιτούντες με βάση την ημερομηνία κτήσης του πτυχίου τους και σε περίπτωση σύμπτωσης της ημερομηνίας αυτής με το βαθμό του πτυχίου τους. Κατά τον προσδιορισμό των θέσεων που αντιστοιχούν στο ανωτέρω ποσοστό, γίνεται στρογγυλοποίηση στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, αν προκύπτει δεκαδικό υπόλοιπο ίσο ή μεγαλύτερο από το μισό της ακέραιης μονάδας. Αν το δεκαδικό υπόλοιπο είναι μικρότερο από το μισό της ακέραιης μονάδας, δεν λαμβάνεται υπόψη (άρθρο 2, παρ. 4α του Ν. 3454/06).

Πρόσληψη ωρομίσθιων

Από την έναρξη του σχολικού έτους 2005-2006 η πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γίνεται από ενιαίο πίνακα ωρομισθίων που συντάσσεται κατά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης κάθε έτος. Κάθε υποψήφιος ωρομίσθιος εκπαιδευτικός εγγράφεται στον πίνακα μόνο μιας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων των υποψηφίων ωρομισθίων εκπαιδευτικών, προσλαμβάνονται ως ωρομίσθιοι, εκπαιδευτικοί από τους εγγεγραμμένους στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών και κατά τη σειρά εγγραφής τους σε αυτόν (άρθρο 6, παρ. 5 του Ν. 3255/04).

ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ-ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ

Διορισμός

Οι διορισμοί εκπαιδευτικών στις κενές οργανικές θέσεις πραγματοποιούνται σε ποσοστό 60% από το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και κατά τη σειρά της βαθμολογίας και σε ποσοστό 40% από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών (άρθρο 6, παρ. 2 του ν. 3255/04). Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του ίδιου νόμου όσοι από τους αναπληρωτές του ενιαίου πίνακα συμπλήρωσαν την 30ή/6/04 πραγματική υπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού τουλάχιστον 30 μηνών διορίζονται κατά προτεραιότητα έναντι των εγγεγραμμένων στον ενιαίο πίνακα και πέρα των οριζόμενων ποσοστών (60% και 40%, αντίστοιχα).

Κατά την τοποθέτηση των διοριζομένων ως μόνιμων εκπαιδευτικών σε περιοχές ή Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και στα δυσπρόσιτα σχολεία προηγούνται οι εγγεγραμμένοι στον πίνακα αναπληρωτών, οι οποίοι την 30ή/6/2004 είχαν συμπληρώσει κατά τις κείμενες διατάξεις πραγματική υπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομισθίου τουλάχιστον τριάντα (30) μηνών, έπονται οι εγγεγραμμένοι στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών και ακολουθούν οι διοριστέοι του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π.. (άρθρο 9, παρ. 7 του Ν. 3391/05).

Διορισμός πολυτέκνων

Πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί - με τέσσερα και άνω τέκνα - τα οποία είναι ανήλικα ή σπουδάζουν ή υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία εγγράφονται μέχρι τις 30 Ιουλίου κάθε έτους σε ειδικό πίνακα και διορίζονται σε θέσεις εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούσαν κατά την έναρξη ισχύος του ως άνω νόμου (22/7/04) στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα ως μόνιμοι υπάλληλοι ή με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, καθώς και στην Ιδιωτική Εκπαίδευση με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, με εξαίρεση όσους διορίστηκαν βάσει ειδικών διατάξεων λόγω θανάτου συγγενούς τους υπαλλήλου κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας και εξαιτίας αυτής (άρθρο 21, παρ.3 του Ν. 3475/06). 4

Τα κριτήρια της σειράς διορισμού των πολυτέκνων εκπαιδευτικών καθορίζονται ιεραρχικά ως εξής (Υπουργική Απόφαση 1255/7-9-2005):

• Αριθμός τέκνων

• Ημεροχρονολογία κτήσης πτυχίου και σε περίπτωση ταυτόχρονης κτήσης, βαθμός πτυχίου. Για πτυχία που αποκτήθηκαν στην αλλοδαπή ως χρόνος κτήσης πτυχίου θεωρείται η ημεροχρονολογία κτήσης του αλλοδαπού τίτλου αν η αναγνώρισή του από το αρμόδιο όργανο της ημεδαπής ολοκληρώθηκε χωρίς συμπληρωματική εξέταση, άλλως η ημεροχρονολογία αναγνώρισής του από το αρμόδιο όργανο αν απαιτήθηκε συμπληρωματική εξέταση.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Ο διορισμός είναι ατομική διοικητική πράξη, γίνεται σε μια αφηρημένη οργανική θέση και δημοσιεύεται (περιληπτικά) στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (Φ.Ε.Κ.). Η αποδοχή του διορισμού γίνεται με την ορκωμοσία εντός 30 ημερών (από την κοινοποίηση του διορισμού). Μετά την ορκωμοσία ο υπάλληλος αναλαμβάνει υπηρεσία, οπότε και αρχίζει να μισθοδοτείται. Αφετηρία υπολογισμού του χρόνου υπηρεσίας των υπαλλήλων αποτελεί η χρονολογία δημοσίευσης στο ΦΕΚ της πράξης διορισμού, με την προϋπόθεση ότι η ανάληψη υπηρεσίας γίνεται σε ένα (1) μήνα από την κοινοποίηση της πράξης διορισμού, αλλιώς η ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας (άρθρο 19, παρ. 3 του Ν. 3528/07). Για τους διοριζόμενους εκπαιδευτικούς η προθεσμία για την ορκωμοσία και την ανάληψη υπηρεσίας μπορεί να παρατείνεται μέχρι και τις 31 Αυγούστου του επόμενου έτους από το διορισμό τους (άρθρο 9, παρ. 5 του Ν. 2986/02). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ισχύς του διορισμού ανατρέχει στο χρόνο δημοσίευσής του στο Φ.Ε.Κ.. Αν ο διοριζόμενος δεν δώσει τον όρκο στις προαναφερόμενες προθεσμίες, ο διορισμός ανακαλείται.

Μονιμοποίηση

Ο εκπαιδευτικός που διορίζεται, αρχικά υπηρετεί ως δόκιμος για διάστημα δύο (2) ετών. Με τη συμπλήρωση της δοκιμαστικής υπηρεσίας οι εκπαιδευτικοί μονιμοποιούνται αυτοδίκαια με διαπιστωτική πράξη του Διευθυντή Εκπαίδευσης του οικείου ΠΥΣΠΕ.

• Στους εκπαιδευτικούς που έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή ή για τους οποίους υφίσταται πειθαρχική εκκρεμότητα ή υπάρχει δυσμενής έκθεση αξιολόγησης των ουσιαστικών προσόντων για τη μονιμοποίηση ή μη αποφαίνεται το Υπηρεσιακό Συμβούλιο εντός δύο (2) μηνών από τη συμπλήρωση της δοκιμαστικής υπηρεσίας.

ΠΡΟΣΟΧΗ:

�� Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής υπηρεσίας και ο δόκιμος υπάλληλος είναι μόνιμος (άρθρο 40, παρ.1 του Ν. 3528/07, Συμβούλιο της Επικρατείας 69/1935, 1355/1971, 695/1980).

�� Κατά της απόφασης του υπηρεσιακού συμβουλίου για την απόλυση δοκίμου υπαλλήλου, καθώς και κατά της απόφασης περί μη μονιμοποίησής του επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (άρθρο 40, παρ. 4 του Ν. 3528/07).

�� Όσοι εκπαιδευτικοί παραιτούνται μέσα σε ένα χρόνο από την ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης διαγράφονται από τους πίνακες διοριστέων και δεν έχουν δικαίωμα υποβολής νέας αίτησης για εγγραφή στους πίνακες αυτούς αν δεν παρέλθει διετία από την παραπάνω ημερομηνία (Π.Δ. 144/97).

Αναγνώριση προϋπηρεσίας (για μισθολογική εξέλιξη)

(Ν. 3205/03)

Οι υπηρεσίες και προϋπηρεσίες που αναγνωρίζονται για τη χορήγηση μισθολογικών κλιμακίων, είναι:

♦ Η υπηρεσία που προσφέρεται στο Δημόσιο, σε Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου.

♦ Η προϋπηρεσία σε υπηρεσίες Κρατών – μελών της Ε.Ε.

♦ Κάθε πραγματική και συντάξιμη δημόσια υπηρεσία που υπολογίζεται για τη συμπλήρωση της 35ετίας, ανεξάρτητα από το φορέα στον οποίο έχει προσφερθεί.

♦ Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών σε σχολεία της Κύπρου και ισότιμα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, καθώς και η τυχόν προϋπηρεσία τους σε σχολεία της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

♦ Η προϋπηρεσία εκπαιδευτικών και μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ή στο Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδας και στο Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής (άρθρο 8, παρ. 8 του Ν. 2817/00).

♦ Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών στα ξένα σχολεία της ημεδαπής (άρθρο 9, παρ.22 του Ν. 2817/00).

5

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Όσοι εκπαιδευτικοί έχουν προϋπηρεσίες που αναγνωρίζονται για υπηρεσιακή εξέλιξη πρέπει να τις καταθέσουν, στις Διευθύνσεις και στα Γραφεία Εκπαίδευσης. Οι προϋπηρεσίες αυτές θα πρέπει να αποδεικνύονται από πιστοποιητικά των αρμόδιων υπηρεσιών και στα οποία θα πρέπει να αναφέρονται:

�� Οι αποφάσεις πρόσληψης και απόλυσης.

�� Η ιδιότητα με την οποία υπηρέτησαν.

�� Η σχέση εργασίας.

�� Ο τρόπος μισθοδοσίας.

�� Το ωράριο εργασίας (πλήρες ή μειωμένο).

�� Η διάρκεια των προϋπηρεσιών αυτών.

Στις περιπτώσεις διδακτικής προϋπηρεσίας με μειωμένο ωράριο γίνεται αναγωγή στο υποχρεωτικό εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας των μονίμων εκπαιδευτικών της ειδικότητας του ενδιαφερομένου που ίσχυε κατά το χρόνο παροχής της υπηρεσίας. Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο τακτικών Δημοσίων Υπαλλήλων. Για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας που αναγνωρίζεται κατά τα προαναφερθέντα, ως ένα έτος λογίζονται 300 ημέρες εργασίας, ως ένας μήνας λογίζονται 25 ημέρες και ως μία εβδομάδα 6 ημέρες (Δ2/10558/19-09-2000).

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Προσμετράται με εξαγορά ως χρόνος ασφάλισης (στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων) κάθε προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. και έχει ληφθεί υπόψη για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη. Η εξαγορά γίνεται με ποσοστό 8% επί του βασικού μισθού που έχει ο υπάλληλος κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης. Το δικαίωμα αυτό πρέπει να ασκηθεί μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) ετών από το διορισμό του εκπαιδευτικού.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Οι περιφερειακές υπηρεσίες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που αποτελούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, είναι (άρθρο 1 του Ν. 2986/02):

�� Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, οι οποίες υπάγονται απευθείας στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

�� Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των νομών και νομαρχιών, οι οποίες υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Τα Γραφεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που υπάγονται στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης των νομών και νομαρχιών.

�� Τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (Π.Ε.Κ.), τα οποία υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Τα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ.), τα οποία υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Τα Περιφερειακά Κέντρα Στήριξης και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.ΚΕ.Σ.Ε.Σ.), τα οποία υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.), τα οποία υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (Σ.Σ.Ν.) και υπάγονται στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

�� Οι σχολικές μονάδες, τα κέντρα συμβουλευτικής - προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π.), τα γραφεία σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (γραφεία Σ.Ε.Π.), τα εργαστηριακά κέντρα φυσικών επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) και τα κέντρα πληροφορικής και νέων τεχνολογιών (ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.), που υπάγονται στην Διεύθυνση ή Γραφείο Εκπαίδευσης του νομού ή της νομαρχίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι Προσχολικής Αγωγής, Δημοτικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής υπάγονται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

6

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ

Το σχολείο συνιστά Δημόσια Υπηρεσία - δεν διαθέτει, όμως, νομική προσωπικότητα - τόσο υπό τη λειτουργική όσο και την οργανική έννοια του όρου. Από τη μια μεριά η δραστηριότητα του σχολείου έχει ως αντικείμενο την παροχή αγαθών και υπηρεσιών για την ικανοποίηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου (εκπαίδευση) και από την άλλη τα σχολεία είναι οργανωτικοί σχηματισμοί του Κράτους και επιδιώκουν την πραγματοποίηση των σκοπών τους, ασκώντας δημόσια εξουσία και εφαρμόζοντας τους κανόνες του Διοικητικού Δικαίου.

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ

Οι εκπαιδευτικοί ανήκουν στην κατηγορία των Τακτικών Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και υπάγονται στον Υπαλληλικό Κώδικα κατά συμπληρωματικό τρόπο, δηλαδή για τα θέματα εκείνα που δεν ρυθμίζονται διαφορετικά από ειδικές διατάξεις του Διοικητικού Δικαίου (άρθρο 2 του Ν. 3528/07). Οι ειδικές ρυθμίσεις που ισχύουν στους εκπαιδευτικούς έχουν συγκεντρωθεί - κυρίως - στο Ν. 1566/85, στις κανονιστικές αποφάσεις (Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις) που εκδόθηκαν κατ' εξουσιοδότηση του νόμου αυτού, καθώς και στις τροποποιήσεις αυτού.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

(άρθρο 243 του Ν. 3463/2006)

Η σχολική επιτροπή (Σ.Ε.) αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (που διέπεται από τις διατάξεις του Ν. 1894/90 και του Π.Δτος 410/95) και καλύπτει ένα ή περισσότερα σχολεία ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες όπως αυτές εκτιμώνται από τον αντίστοιχο Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στη διοίκηση των σχολικών επιτροπών μετέχουν υποχρεωτικά, εκτός από τον εκπρόσωπο του Δήμου ή της Κοινότητας, οι Διευθυντές των αντίστοιχων σχολείων και από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων Συλλόγων Γονέων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι σύλλογοι.

Έργο της Σ.Ε. είναι η διαχείριση των πιστώσεων που της διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των αντίστοιχων σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης, αγοράς αναλώσιμων υλικών, κ.τ.λ.), η αμοιβή των καθαριστριών (όσων δεν μονιμοποιήθηκαν), η εκτέλεση έργων για την επισκευή και συντήρηση των αντίστοιχων σχολείων και του κάθε είδους εξοπλισμού τους, η εισήγηση προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τον εφοδιασμό από τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων των αντίστοιχων σχολείων με έπιπλα και εξοπλιστικά είδη και από το ΥΠ.Ε.Π.Θ. με βιβλία για τις αντίστοιχες σχολικές βιβλιοθήκες, η διαχείριση των εσόδων από την ενδεχόμενη εκμετάλλευση των σχολικών κυλικείων, καθώς και η λήψη κάθε άλλου μέτρου που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων.

Η ανάθεση της λειτουργίας των κυλικείων των δημόσιων σχολείων και η συγκρότηση επιτροπής ελέγχου της λειτουργίας τους γίνεται από τη σχολική επιτροπή σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση Δ4/11927/3-2-04.

Η σχολική επιτροπή συνεδριάζει υποχρεωτικά, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου μια φορά το μήνα. Ο πρόεδρος καλεί, επίσης, τη Σ.Ε. σε συνεδρίαση όταν το ζητήσει το 1/3, τουλάχιστον, των μελών της με γραπτή αίτηση. Η Σ.Ε. έχει απαρτία εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα αποτελούν την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών της. Απόλυτη πλειοψηφία υπάρχει όταν οι παρόντες είναι περισσότεροι από τους απόντες. Αν μετά από δύο συνεχείς προσκλήσεις η Σ.Ε. δεν έχει απαρτία, συνεδριάζει ύστερα από τρίτη πρόσκληση, εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα αποτελούν το 1/3 τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των μελών της.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Σε κάθε Δημόσιο σχολείο λειτουργεί σχολικό συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από το Σύλλογο των Διδασκόντων, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και τον εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη σχολική επιτροπή. Έργο του σχολικού συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο μέσο, η καθιέρωση τρόπων αμοιβαίας επικοινωνίας Διδασκόντων 7

και οικογενειών των μαθητών καθώς και η υγιεινή των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος. Το σχολικό συμβούλιο λειτουργεί νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα (άρθρο 51 του Ν. 1566/85).

Πρόεδρος του σχολικού συμβουλίου είναι ο Διευθυντής του σχολείου. Το σχολικό συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά τρεις (3) φορές το χρόνο, εντός του πρώτου δεκαημέρου του κάθε τριμήνου του διδακτικού έτους, έκτακτα δε, όποτε το ζητήσει ο Διευθυντής του σχολείου ή δύο (2) τουλάχιστον φορείς που μετέχουν στο σχολικό συμβούλιο. Ο πρόεδρος ορίζει ένα από τα μέλη σχολικού συμβουλίου ως Γραμματέα.

Το σχολικό συμβούλιο συγκαλείται με πρόσκληση του Προέδρου του στην οποία αναγράφονται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Η πρόσκληση επιδίδεται στα μέλη του τρεις (3) τουλάχιστον ημέρες πριν τη συνεδρίαση. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις είναι δυνατόν η πρόσκληση να επιδίδεται στα μέλη την προηγούμενη της συνεδρίασης. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου. Οι συνεδριάσεις του σχολικού συμβουλίου πραγματοποιούνται στο σχολείο και εκτός του διδακτικού ωραρίου (Δ4/543/21-10-1999 Υπουργική Απόφαση).

ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

(άρθρο 11 του Ν. 1566/85)

Όργανα διοίκησης κάθε σχολείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελούν ο Διευθυντής, ο Υποδιευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων.

�� Ο Διευθυντής του σχολείου είναι ιδίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, το συντονισμό της σχολικής ζωής, την τήρηση των νόμων, των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών και την εφαρμογή των αποφάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων. Αν δεν υπάρχει Διευθυντής ή απουσιάζει ή κωλύεται και δεν υπάρχει υποδιευθυντής, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή ύστερα από εισήγηση του Π.Υ.Σ.Π.Ε. ανατίθεται η προσωρινή άσκηση καθηκόντων σε εκπαιδευτικό που υπηρετεί σε σχολείο του νομού ή νομαρχιακού διαμερίσματος και έχει τα απαιτούμενα προσόντα. Η προσωρινή αναπλήρωση δεν μπορεί να διαρκέσει πέραν της λήξης του διδακτικού έτους.

�� Ο Υποδιευθυντής βοηθά το Διευθυντή στην άσκηση των καθηκόντων του και είναι υπεύθυνος για τη διεξαγωγή της διοικητικής υπηρεσίας του σχολείου. Αναπληρώνει το Διευθυντή του σχολείου όταν δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται. Αν δεν υπάρχει υποδιευθυντής σχολικής μονάδας ή απουσιάζει, τα καθήκοντα αυτά ασκεί ο ανώτερος σε βαθμό από τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην ίδια σχολική μονάδα. Αν υπάρχουν ομοιόβαθμοι, καθήκοντα υποδιευθυντή ασκεί εκείνος που ορίζεται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από γνώμη του Π.Υ.Σ.Π.Ε..

�� Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολείου αποτελείται από όλους τους διδάσκοντες στο σχολείο και έχει ως Πρόεδρο το Διευθυντή του σχολείου. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά μία φορά πριν την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου, και έκτακτα όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστο το 1/3 των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο για τη χάραξη κατευθύνσεων για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Έχει την ευθύνη για την εφαρμογή του Ωρολογίου και Αναλυτικού Προγράμματος, την υγεία και προστασία των μαθητών, την καθαριότητα των σχολικών χώρων και την οργάνωση της σχολικής ζωής.

ΠΡΟΣΟΧΗ:

�� Ο Σύλλογος των Διδασκόντων βρίσκεται σε απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο Πρόεδρος.

�� Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες από δύο (2) και καμιά δεν λαμβάνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ανάμεσα στις δύο επικρατέστερες.

�� Όποιο μέλος απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν.

�� Η ψηφοφορία είναι φανερή, ενώ μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική διάταξη ή αποφασίζει ο Σ.Δ. κατά πλειοψηφία.

�� Οι αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων είναι δεσμευτικές.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Τό δέ τήν πόλιν σοι δούναι ουκ εμόν εστίν ούτ’ άλλου των κατοικούντων ἐν ταύτη· ...»

Νομοθεσία σχετικά με παρελάσεις

Παλίνδρομο τρέξιμο (shuttle run)- Τεστ καρδιοαναπνευστικής αντοχής